Sedan början av 2006 har Nike fokuserat på att stärka samarbetet med sina nyckelkunder samt inte minst avancera på Sportfacks årliga lista över de bästa leverantörerna. Det meddelar företaget i ett pressmeddelande. – Vi har fått feedback om att vi inte besöker butiker tillräckligt ofta, något som vi nu kommer ändra på genom att våra…
Sedan början av 2006 har Nike fokuserat på att stärka samarbetet med sina nyckelkunder samt inte minst avancera på Sportfacks årliga lista över de bästa leverantörerna. Det meddelar företaget i ett pressmeddelande.
– Vi har fått feedback om att vi inte besöker butiker tillräckligt ofta, något som vi nu kommer ändra på genom att våra tre nya medarbetare på löpande basis till att börja med kommer besöka drygt 250 butiker, säger Aristotelis Baroutsis, Vd för Nike Sweden.
Ett steg i Nikes plan har varit att rekrytera tre butikscoacher som uteslutande kommer jobba ute på fältet med i huvudsak tre arbetsuppgifter: Clinics med extra fokus på running. Hjälpa butikerna med påfyllnadsorder. Samt vid behov: hjälpa butikerna säkerställa att Nikes produkter presenteras till konsumenten på ett snyggt och representativt sätt.
– Detta är ett steg på vägen mot vår mål att på den svenska marknaden uppfattas som mer professionella, flexibla, ödmjuka och en partner som man gillar att göra affärer med. Detta är något som vi för ett år sedan började kalla ”det nya Nike”, säger Aristotelis.
De tre nya Nike-medarbetarna som började i april är Magnus Hagström som kommer från Löplabbet, Björn Ljungqvist som senast jobbade som säljare på Intersport Jönköping och med internutbildningar för skosäljare på hela Intersport samt Axel Lönnqvist som genom en projektanställning tidigare sysslat med Track & Field Sports Marketing på Nike.
Av: Mattias Björklund