Ett gäng studenter vid Berghs School of Communication fick i uppdrag av organisationen Svensk Cykling att ta fram en kampanj för att öka cyklandet i Sverige. Gruppen bestod av både marknadsstrateger och kreatörer och de fick helt fria händer. Efter fyra månaders arbete presenterade de sin kampanj som vänder sig till kategorinförrådscykelägare. Alltså människor som…
Ett gäng studenter vid Berghs School of Communication fick i uppdrag av organisationen Svensk Cykling att ta fram en kampanj för att öka cyklandet i Sverige. Gruppen bestod av både marknadsstrateger och kreatörer och de fick helt fria händer.
Efter fyra månaders arbete presenterade de sin kampanj som vänder sig till kategorinförrådscykelägare. Alltså människor som äger en cykel, men som använder den väldigt sällan. Med emotionella argument som lust och glädje vill studenterna få målgruppen att minnas hur det var att cykla. De vill väcka till liv minnen av barndommens lustfyllda cykling med reklamtavlor med texten ”Vad är ditt längsta på bakhjulet?” och ”Vad är ditt längsta utan händer?”. De har också tagit fram ett däcksmönster med texten ”Dags att ta ut cykeln” som de målat på gångstråk i centrala Stockholm.
– Projektgruppen från Berghs levererade ett förslag som överraskade oss som beställare, säger Klas Elm från Svensk Cykling. Deras lösning byggde på att de omformulerade uppdraget och på så sätt kom de fram med bättre idéer än vi frågat efter. Detta är en av fördelarna med att arbeta med unga, kreativa krafter.
Av: Martin Willners