Reebok i samarbete med Bris

Reebok Norden har inlett ett samarbete med Bris, Barnens rätt i samhället. Samarbetet innebär kortfattat att Bris får fem procent av butiksförsäljningen som ett par olika modeller av juniorskor och kläder genererar under säsongen 2008. – Vi tittade på hur Reebok jobbar internationellt i såna här frågor, säger Robert Inghamn, marknadschef för Reebok Norden. Företaget…

Reebok Norden har inlett ett samarbete med Bris, Barnens rätt i samhället. Samarbetet innebär kortfattat att Bris får fem procent av butiksförsäljningen som ett par olika modeller av juniorskor och kläder genererar under säsongen 2008.

– Vi tittade på hur Reebok jobbar internationellt i såna här frågor, säger Robert Inghamn, marknadschef för Reebok Norden. Företaget är sedan tidigare engagerade i bland annat Pink Ribbon-kampanjen (till stöd för forskningen mot bröstcancer) och Human Rights Watch. Det känns som att vår Bris-kampanj, att stödja utsatta barn, ligger i linje med RBKs ”I am what I am”, att alla är unika. Och är det några som är unika så är det barn. Därför känns det helt rätt att samarbeta med Bris som har en målgrupp av barn som mår dåligt och kan vi stötta dem i deras arbete så går det i linje med vad vi vill göra i vår verksamhet.

En viktig samarbetspartner för Reebok inom tidigare ”I am what I am-kampanjer” är OS-guldmedaljösen Carolina Klüft. Robert utesluter inte att sjukamperskan kan komma att medverka i Bris-kampanjen på något sätt.

– Både Carolina och hennes pappa Johnny tycker att det här är en bra idé och förhoppningsvis kan vi göra något så att Carolina medverkar i kampanjen, säger Robert.

Hur mycket pengar som samarbetet kommer att ge Bris vill dock inte Robert spekulera i.

– Nej, jag vill inte säga något om det eftersom jag inte vill lova för mycket. Det handlar om hur stort intresset blir från konsumenter och butiker. Vi har presenterat projektet för Intersport och Stadium och de har varit mycket positiva.

Bris-kampanjen kommer att börja kommuniceras mot konsument tidigast i november 2007. Produkterna kommer att utrustas med en extra Bris-hangtag för att synas i butiken. Faller samarbetet väl ut är det möjligt att det även kommer att finnas Bris-produkter i övriga nordiska länder senare under 2008, enligt Reeboks marknadschef.

Av: Mattias Björklund