Skor för fansen

Adidas har hittat en egen nisch för sina fotbollsskor +F50 Tunit. Genom att tillverka skorna i specialutgåvor flirtar de med lagens alla fans. Det började till fotbolls-VM förra året då Adidas tog fram skor i samtliga 32 kvalificerade länder färger. De kryddade dessa med små roliga detaljer – Sveriges skor hade till exempel en viking…

Adidas har hittat en egen nisch för sina fotbollsskor +F50 Tunit. Genom att tillverka skorna i specialutgåvor flirtar de med lagens alla fans.

Det började till fotbolls-VM förra året då Adidas tog fram skor i samtliga 32 kvalificerade länder färger. De kryddade dessa med små roliga detaljer – Sveriges skor hade till exempel en viking på hälen och texten till nationalsången tryckt i fodret.

Nu gör Adidas samma sak med deras fem största klubblag i Europa: AC Milan, Ajax Amsterdam, FC Bayern München, Liverpool FC och Real Madrid. Gemensamt för dessa lag är dessutom att de har vunnit Champions League minst fyra gånger.

Skorna har självklart klubbarnas färger och logga, men där finns också tryckt årtalen för deras segrar och stjärnor markerar hur många gånger de har vunnit Champions League.

Skorna är en vanlig +F50 Tunit där dobbar och sulor kan bytas ut för att anpassas till underlag och spelare. Ett smart marknadsföringstrick som visar vad som är möjligt i den digitala eran samtidigt som Adidas fattat hur stor supporterkulturen är runt om i världen.

Av: Martin Willners