Librogruppen och Reichen Sport har tecknat en avsiktsförklaring som innebär att Librogruppen köper innebandymärket X3M. X3M är ett innebandymärke i det övre prisskiktet och sponsrar bland annat den stora svenske stjärnan Niklas Jihde. Märket har dock haft en begränsad distribution och just det är det tänkt att Librogruppen ska kunna förbättra. Libro har en stark…
Librogruppen och Reichen Sport har tecknat en avsiktsförklaring som innebär att Librogruppen köper innebandymärket X3M.
X3M är ett innebandymärke i det övre prisskiktet och sponsrar bland annat den stora svenske stjärnan Niklas Jihde. Märket har dock haft en begränsad distribution och just det är det tänkt att Librogruppen ska kunna förbättra. Libro har en stark svensk säljorganisation och dessutom ett distributionsnät i 25 länder. I portföljen finns redan innebandymärket Salming, men tanken är inte att de två varumärkena ska konkurrera med varandra.
– Libro driver idag Salming som är ett av världens ledande innebandyvarumärken – fullsorterade och med team som fokus, säger Tomas Solin, affärsområdeschef för Salming inom Libro Group. Att komplettera portföljen med X3M som är ett etablerat och inarbetat high-end varumärke med stark individ- och icon-fokus, känns logiskt och starkt.
– Försäljningen av X3M känns trygg då jag vet att de nya ägarna kommer att fortsätta på vår inslagna bana och tillföra fler dimensioner till varumärket, säger Magnus Augustsson, en av
grundarna av varumärket X3M. Det känns bra att sälja X3M i det läget varumärket är idag. Vi har utvecklat varumärket med en genuin kunskapsbakgrund från innebandyvärlden och tiden har nu kommit att ta nästa steg.
X3M grundades 2001 och i sortimentet ingår klubbor, blad, målvaktsutrustning, kläder och tillbehör.
Av: Martin Willners