Nike har en tredjedel av den globala sportskomarknaden

Att Nike och Adidas dominerar världsmarknaden för sportskor är ingen nyhet, men har du en aning om hur stora de är egentligen? Tillsammans har de två koncernerna otroliga 58 procent av sportskomarknaden. Nike är det enskilt största varumärket med en skoförsäljning på 54,3 miljarder kronor förra året. Det innebar att de sålde skor för 103.314…

Att Nike och Adidas dominerar världsmarknaden för sportskor är ingen nyhet, men har du en aning om hur stora de är egentligen? Tillsammans har de två koncernerna otroliga 58 procent av sportskomarknaden.

Nike är det enskilt största varumärket med en skoförsäljning på 54,3 miljarder kronor förra året. Det innebar att de sålde skor för 103.314 kronor varje minut. Till det ska läggas Converse försäljning på 7,6 miljarder kronor för att få Nikekoncernens omsättning på 61,9 miljarder kronor

Adidas/Reebok är klar tvåa, men ändå långt efter Nike. Adidas hade ett bra år, mycket tack vare fotbolls-VM, och ökade sin försäljning med 15,3 procent till 27,2 miljarder kronor. Dotterbolaget Reebok hade det tyngre och minskade istället sin försäljning med 14,2 procent till 10,3 miljarder kronor. Tillsammans omsatte gruppen 37,5 miljarder kronor.

Puma fortsätter att växa tvåsiffrigt (+14,7 %) och passerar i år Reebok och är nu det tredje största sportskomärket i världen. Försäljningen blev 12,6 miljarder kronor och nu har det även blivit bra fart på försäljningen i USA (+36 %).

Fyra är New Balance med en skoförsäljning på 10,3 miljarder kronor och ny femma är Skechers som med sina licensmärken Marc Ecko och Zoo York nådde en försäljning på 8 miljarder kronor.

Värda att notera för sin tillväxt är Asics (+15,5 %), VF Corp med Vans, TNF och Reef i portföljen (+19,1 %) och Quiksilver (+30,0 %). Ingen av dessa är dock i närheten av årets komet som är Heelys, skorna med hjul under hälen, som ökar med 327 procent och går in på 16:e plats på den globala försäljningstoppen.

Totalt omsatte sportskor 171 miljarder kronor förra året. Det är en ökning med 7,2 procent vilket är något mer än tillväxten för hela sportbranschen. (Källa: SGI)

Av: Martin Willners