Svenska framgångar på Outdoor Messe

Det skördades svenska framgångar även i årets upplaga av Outdoor Industry Award på Outdoor Messe i Friedrichshafen i juli. Förra året, då utmärkelserna delades ut för första gången, fick Klättermusen, Haglöfs och Trangia ta emot priser. I år fick Klättermusen återigen stå i rampljuset denna gång i sällskap med Primus. Syftet med utmärkelserna är att…

Det skördades svenska framgångar även i årets upplaga av Outdoor Industry Award på Outdoor Messe i Friedrichshafen i juli. Förra året, då utmärkelserna delades ut för första gången, fick Klättermusen, Haglöfs och Trangia ta emot priser. I år fick Klättermusen återigen stå i rampljuset denna gång i sällskap med Primus.

Syftet med utmärkelserna är att ge konsumenter och detaljister riktlinjer om vad som är bra kvalitetsprodukter. Juryn, som består av folk med god inblick i outdoorbranschen, utgår från kriterierna innovationsgrad, designkvalitet, utförande, materialval, miljöhänsyn, funktion, användarvänlighet, trendsättande och varumärkesbyggande.

I år hade antalet deltagande produkter stigit med 30 procent till 202 stycken från 21 olika länder. Trettio av dessa prisades: 23 fick brons, sex fick silver och ett vann guld. Primus gjorde bäst ifrån sig av de svenska bidragen och fick en silverutmärkelse för sitt kök Etapower MF. Klättermusen, som alltså prisades för andra året i rad, fick en bronsutmärkelse för jackan Noatun. Vann gjorde en hopfällbar klätterhjälm från tyska företaget Edelrid

I samband med tävlingen delades även utmärkelsen ”Outdoor Celebrity of the Year” ut till en framstående person inom outdoorbranschen. Även där lyckades Sverige väldigt bra. I år gick priset till Fjällrävens grundare och andlige ledare Åke Nordin.

Av: Magnus Reithner