Cykloma satsar mot toppen

Årets nykomling störtar in på en tredjeplats men är långt ifrån en debutant i branschen. Den rutinerade norrländska nykomlingen Cykloma firar 20 år i år och gör det med en berömlig pallplats.

I den nionde upplagan av Årets Leverantör Cykel finns förutom vinnaren Skeppshult en annan leverantör värd att prisa – norrländska Cykloma. Som från ingenstans ramlar de in direkt på tredjeplats med fina 26,9 poäng och går i mål som segrare i totalt tre kategorier. Årets nykomling är korad och dess vd Thomas Hernqvist är smått chockad.

– Jag blir faktiskt väldigt förvånad, säger Thomas med glädje i rösten. Vi har ju inte ens varit med på listan tidigare år!

Men från Ingenstans kommer de inte, snarare från Umeå. Året var 1988 då Thomas, som i alla år hade varit till sjöss, tröttnade på att åka båt och i stället öppnade en cykelaffär. Butiken svällde och levererar nu Ideal-cyklar (60 procent ) och 40 procent cykeltillbehör samt reservdelar till butiker ända från norra Norrland ned till Linköpingstrakten.

Som vinnare i kategorin Service går Cykloma om smått oslagbara Skeppshult. Cyklomas måtto ”allt ska gå att lösa” verkar vara grunden till årets triumf: vill kunden exempelvis i sista sekund lägga till tio bromsklossar i en order så packas kartongerna om utan knussel. Även i en paniksituation ska kunden kunna vara lugn och lita på sin leverantör. Hög tillgänglighet och öppet alla dagar året runt är en annan vinnarstrategi.

– Sådan service är verkligen betydelsefull, säger Thomas. Cyklomas grundtanke är att våra kunder helt enkelt ska ha minsta möjliga bekymmer för att få sina varor.

Som liten leverantör, med en omsättning på tio miljoner kronor per år, är personliga relationer även högt prioriterat.

– Vi jobbar väldigt nära butikerna. Relationerna mellan oss har alltid varit väldigt bra, och det har aldrig funnits några meningsskiljaktigheter.

I samtalet är inte Thomas sen att framhålla personalens arbete som grundanledning till pallplatsen. På Cykloma har alla samma inställning att kunderna verkligen ska få den hjälp de behöver.

– När jag är ute i butikerna får jag mycket beröm för dem, tillägger han stolt.

Thomas framhåller Cyklomas resande säljare Mats Berglund som en riktig klippa. En man som lär känna sina kunder och som ställer upp på helger, instruerar och även hjälper till att montera cyklar, ”ja han gör allt – you name it”, som Thomas förklarar det.

Mats besöker ofta nya kunder för att presentera Cykloma och är en stark kraft bakom vinsten i kategorin Säljstöd. Men ofta har företagets goda rykte hunnit före, vilket gör att nya kunder stadigt trillar in.

– Många ringer själva och vill handla av oss, säger Thomas med stolthet i rösten.

Kategorin Reklamation vinner Cykloma enligt Thomas helt enkelt på grund av att processen för reklamationer är så smidig. Butikerna behöver bara skicka in ett foto på den felaktiga varan så löser Thomas och pesonalen resten.

Men den höga placeringen i kategorin Leveranser tycks inte vara lika chockerande, eftersom Cykloma starkt följer målsättningen ”det kunden beställer i dag ska de få i morgon”.

– Vi köper in stora partier så vi har alltid en massa grejer på lagret, säger Thomas som lägger till att de börjar bli trångbodda i det 1.000 kvadratmeter stora lagret invid Umeå flygplats.

När jag frågar Thomas vad han själv tror är orsaken till årets raketskutt in på listan blir han smått mållös.

– Det är väl Norrlandskunderna som har varit lite sega med att skicka in poäng till oss tidigare, säger han och skrattar. Nej, men kanske finns vi nu med i medvetandet på ett annat sätt och kunderna tar oss mer på allvar.

Någon radikal förändring ligger alltså inte bakom pallplatsen. Snarare är det personliga relationer och en välvillig inställning som skapar Norrlandsföretagets goda rykte.

Men Thomas modesta inställning krackelerar något när han kommer på att de faktiskt har besegrat Skeppshult i flera kategorier.

– Nu måste jag ringa Kjell Sture och retas lite, säger Thomas med ett skratt.

Cykloma satsar mot toppen Cykloma satsar mot toppen