Kask börjar bli vuxen

Kask började som ett tidsfördriv på flygplatser. De virkade mössorna har hängt med på mängder av strapatser med Kaj och Sverre. Nu är de redo för nästa utmaning.

Kask befinner sig i starten för en av sina kanske mest spännande resor hittills. I höstas meddelade Sportfack att Kask, grundat av Kaj Zackrisson och Sverre Liliequist, var på gång att ta ett stort kliv och anställa Peter Hulander som vd. Så här ett par månader senare är vi nyfikna på hur det har gått.

Från att ha börjat som en hobby till att bli det växande företag det är idag, är en utveckling som grundarna själva knappt hade trott.

– Jag hade inte kunnat drömma om att företaget skulle utvecklas till vad det har blivit, säger Sverre.

Med mer än halva året på resande fot upplevde Kaj och Sverre att de inte längre hann med det växande markarbetet på hemmaplan. En person till var nödvändig. När tio namn tillslut stod på önskelistan startade de en övertalningskampanj för att knipa mannen i täten – Peter. Efter några turer på schweiziskt puder tackade han tillslut ja trots att han, för att göra något som grundarna själva inte kallar någon ”karriärstegesgrej”, måste lämna en trygg tjänst som sälj- och marknadschef på Salomon i Sverige.

– Beslutet var utan tvekan stort att ta, men jag vaknar varje morgon med ett leende på läpparna över möjligheten att göra alla bitar, stort som smått och att vi är ett glatt gäng med korta vägar till beslut, säger Peter.

I den nya trion har Kaj och Sverre fortsatt ansvar för produkter och design medan Peter har det övergripande ansvaret för att utveckla bolaget med export och marknadsföring. Samtidigt griper de alla in där det behövs med allt från att klistra frimärken till att skriva avtal.

Sverre påpekar att Peters roll i företaget inte enbart är till för avlastning, eftersom Peter ansvarar för att utveckla samarbetet med slutkonsumenterna.

– Peters arbete genererar snarare mer jobb åt oss, säger Sverre och skrattar.

En långsiktig strategisk plan är nu under Peters vingar. I år planerar han för en intensiv satsning på den svenska marknaden för att därefter lyfta blicken vidare.

Att finna distributörer med engagemang och som älskar att åka skidor är nödvändigt. I Norge där Kaj bor har de hjälp av friåkaren André Pracek. I Japan ser de stor potential på en spännande marknad där de får hjälp av goda distributörskontakter. Alpländerna ligger också nära till hands, precis som Nordamerika som ligger högt upp i prioritet för att satsa på inom två år.

Någon raketfärd är ändå inte att vänta eftersom ledordet ”skynda långsamt” har följt dem ända från början. Högst två nya marknader per år tänker de lägga till.

– Vi kommer inte att köra på i 200 kilometer i timmen, säger Kaj. För oss är det viktigt att vi gör det som varumärket mår allra bäst av – planen måste passa in i företagets harmoni.

Vad tänker ni om produktutvecklingen?

– Ja¿ vi har ju märkt att vi är ganska duktiga på att göra mössor, säger Sverre klurigt.

Han berättar att de ser stora möjligheter att utveckla produkter som förknippas med kvalitet och med en känsla som de själva kan stå för. Ur resonemanget går att skönja en försiktighet; det är tydligt att vi inte kan vänta någon ”marknadsföringsångvält”, som Kaj själv säger.

Kask har nu förutom mössor även t-shirts, hjälmar, goggles, hoodies och accessoarer . Mös­sorna är grunden men samtidigt är en utökning av repertoaren viktig. Limiterade upplagor är ett nyckelord – att finna unika produkter som kanske inte har en jättemarknad, men däremot en hängiven sådan.

– Vi kommer att tajta till oss och satsa på det som vi kan bra, säger Sverre. Till nästa år kommer till exempel en helt ny linje goggles ur egen produktion som vi åkt med själva och som vi vill försöka få andra förstå är the shit.

En viktig uppgift på Peters att-göra-lista är att få produkterna till en större del i varumärket. Produkterna ska verkligen vara Kask.

– Tyngden har alltid varit på Kaj och Sverre som personer vilket är anledningen till att Kask är så bra. Att produkterna får ta större plats i varumärket och hitta en bra balans är nödvändigt, säger Peter.

Unika mössor som bärs med stolthet är Kasks själ och grundidé. När jag frågar dem alla om de fortfarande lever efter dessa tankar även när företaget färdas framåt svarar de direkt: absolut! Målet är att driva varumärket i den anda av känsla, kärlek och energi som det en gång startade. Att ha kul är huvudsaken.

Trion ser med tillförsikt på framtiden. Resan som ligger framför upplever de som ljus och spännande. Och samtidigt lite annorlunda.

– Vi kanske börjar bli vuxna, säger Kaj och skrattar.

Kask börjar bli vuxen Kask börjar bli vuxen Kask börjar bli vuxen

Kask börjar bli vuxen