Symaskinerna glöder hos Lobster

Svenska Lobster räknar med att dubbla sin omsättning nästa år. Deras satsning på starka färger och många storlekar har varit framgångsrik.

Lobster Golfwear är inne på sin tredje säsong och har redan planer på att etablera sig i Europa. Förra hösten ställde de ut på mässan Golf Europe och finns nu i bland annat Finland, Danmark, Norge, Island och Slovenien. Plus Storbritanien där märket är på gång att slå igenom ordentligt.

– Vi har sju säljare som jobbar med Lobster i Storbritanien, berättar Lobsters skapare Lennart Sohlin. Första responsen har varit bra och en av våra säljare där ringde i morse och sa att han hade en överraskning åt oss. När de ringer och säger så brukar det vara något riktigt bra.

Lobsters strategi är att vara ett ”golfers only”-märke och bara finnas på shoppar ute vid banorna. Lennart menar att det är ute på klubbarna som varumärket byggs och då är det där de ska finnas. En butik som mer än någon annan bygger varumärken är Old Tom Morris Golf Shop i St Andrews, Skottland. Butiken grundades 1848 och är belägen precis bakom 18:e green på världens mest kända golfbana.

– Jag besökte Bryan Anderson på Old Tom Morris i somras och håret reste sig på mina armar när det första jag såg när jag öppnade dörren var Lobster Golfwear, berättar Lennart. Bryan var svinnöjd med försäljningen så det känns som om Storbritanien kan bli en riktigt bra marknad för oss.

Lobster Golfwear omsätter i år runt tio miljoner kronor och Lennart tror att den siffran kommer att fördubblas nästa år. Ökningen sker dels genom nya marknader och dels genom att kollektionen fördubblas i antal plagg. För att klara av tillväxten har Lobster utökat sin personalstyrka med både designers och säljare.

– Det gäller att hitta säljare som har butikernas förtroende, säger Lennart. Kläder är ingen bristvara så om du inte behandlar butikerna med respekt och inte sticker ut så har du ingen chans.

Lobsters sätt att sticka ut är desamma idag som när de lanserades för tre år sedan – starka färger och många storlekar. Starka färger har gett Lobster en egen profil och nu när hela klädmärket går åt det hållet kommer medvinden bara att öka. De många storlekarna var Lennarts idé. För att sälja byxor på en golfbana måste de passa perfekt direkt. Det fungerar inte om byxorna måste läggas upp innan de kan användas och därför finns Lobsters byxor alltid i olika längd och fler midjemått än konkurrenterna.

– Djungeltrumman har hjälpt oss väldigt mycket, säger Lennart. När märket fungerat i en golfbutik har butiksägaren snackat med sina kollegor på andra orter och så har tåget varit i rullning. Många var skeptiska när vi först visade upp kollektionen men när det sålde så kom acceptansen. Nu är vi en aktör som många vill jobba med.

Målet för Lobster just nu är att fortsätta vara ”fruktansvärt vasst” som Lennart uttrycker det och växa i en takt som märket klarar av. Lobster är en del av Gefa som har en omsättning på runt 80 miljoner kronor så det finns en organisation som klarar av ytterligare tillväxt.

Symaskinerna glöder hos Lobster Symaskinerna glöder hos Lobster Symaskinerna glöder hos Lobster

Symaskinerna glöder hos Lobster