Adidas är fortfarande störst på sportkonfektion

Adidas är fortfarande världens största leverantör av sportkonfektion enligt Sporting Goods Intelligence årliga sammanställning. Men precis som marknaden som helhet backade Adidas.

Totalt omsatte sportkonfektionsmarknaden drygt 463 miljarder kronor förra året. Det var en minskning med 2,6 procent jämfört med 2008. Framförallt är det de största leverantörerna som ligger bakom tillbakagången. Av de tio största konfektionsleverantörerna är det bara Descente (nionde plats) som uppvisar försäljningsökningar.

Ohotad etta är fortfarande Adidas-gruppen med en försäljning om drygt 49 miljarder kronor. Samtliga varumärken inom gruppen backade och totalt minskade försäljningen med 8,5 procent.

Tvåan Nike Inc. backade nästan lika mycket, -8,4 procent, och försäljningen stannade på knappt 45 miljarder kronor. Glädjande för koncernen var dock att Umbro ökade sin försäljning med 25 procent till 3,8 miljarder kronor.

Bland de 25 största leverantörerna var det bolag främst verksamma på den kinesiska marknaden som uppvisade de största försäljningsframgångarna. Sverigebekanta Li Ning ökade med 25,5 procent, China Dongxiang med 30,4 procent, Xtep med 41,2 procent och Peak med 69,8 procent.

Räknar man bort dessa fem aktörers försäljningsökningar skulle marknaden ha backat med 3,4 procent. I första hand tog de marknadsandelar från Adidas och Nike som fick se sina andelar i Asien minska med 2,5 procentenheter respektive 0,9 procentenheter.

Adidas är fortfarande störst på sportkonfektion Adidas är fortfarande störst på sportkonfektion