Kön ringlade lång när Intersport på tordagen slog upp dörrarna till sin nya megastorebutik på Drottninggatan i Stockholm. På 3 000 kvadratmeter har Intersport skapat sin första Intersport Megastore. Och fler följer.
Det märks att kedjan har lagt ner sin själ i den här butiken. In i det sista har det fejats och donats men på torsdagen stod den alltså klar: Butiken som har 3000 kvadratmeter försäljningsyta mitt i Stockholm city och som inte liknar någon tidigare Intersportbutik i Sverige.
– Vi vill ha mer upplevelse här, lite djupare i bredden på sortimentet och lite spetsigare produkter från varumärkena. Men det blir inte fler instegsprodukter utan här ska vi trycka positioneringen uppåt och då är det klockrent att kunna göra det i Stockholm för den konsumenten är oftast snabbare mottaglig på det, säger Intersports vd Fredrik Johanson när han tar med Sportfack på en rundvandring i butiken.

Men det är ingen rundvandring längs ett traditionellt butiksvarv. Det första som möter kunderna när de kommer in är istället rulltrappor upp till butikens huvudplan. Och ljud.
Butiken har nämligen flera olika ljudsystem som ger personalen möjlighet att skapa olika ljudkulisser i olika delar av butiken. När vi besöker butiken bjuder till exempel entrén och rulltrapporna på vrål från en fotbollsarena och ingen kund som hör det lär tvivla på att de klivit in i en sportbutik.
På huvudplanet breder en mängd olika avdelningar ut sig i block. Där finns outdoor, mens streetwear, womens streetwear, fotboll, junior etc och allt är tydligt skyltat och lättöverskådligt. Skulle kunden ändå tappa bort sig finns en detaljerad karta precis där rulltrapporna slutar och huvudplanet tar vid.
Längst bort från rulltrapporna finns butikens största avdelning. Genom att följa ett blått ljus som strömmar i taket kan kunderna ta sig bort och ner för ytterligare rulltrappor till 500 kvadratmeter skor och löpning.
Men det är inte bara produkterna som ska locka kunder. På den 350-kvadratmeter stora barnavdelning finns till exempel en klättervägg för barn. Borta vid fotbollsavdelningen finns en fotbollsbur med konstgräs och mål och vid indooravdelningen finns ett rum för att testa tennisrack och innebandyklubbor. Mer upplevelse för kunderna helt enkelt och ett nytt koncept för Intersport.
– Vi är mogna för det här nu. Vi har hållit på så pass länge med den andra resan där vi skapat tydlighet kring varumärket. Det syns genom både försäljning och besöksutvecking i våra butiker att vi lyckats med det och nu har vi tillräckligt med självförtroende för att ta det här klivet. Med den här butiken kan man säga att vi spetsar kedjan och hjälper till att dra kedjans utveckling, vi kan ju testa mycket här, säger Fredrik Johanson.
Och snart inte bara i Stockholm. Redan nästa vecka öppnar ytterligare en Megastore.
– Den kommer att ligga i A6 i Jönköping. Den har ett par attribut till och blir faktiskt större än den här även om Umeå fortfarande kommer att vara störst. Sedan öpnar vi i Västerås till hösten och sedan följer ytterligare några butiker. Jag tror att det till slut blir någonstans mellan 12 och 18 megastores som kommer att ligga i större städer, säger Fredrik.
För stockholmarna innebär Intersports nya butik att Drottninggatan helt plötsligt kan erbjuda väldigt många kvadratmeter med sportprodukter. Vägg-i-vägg ligger nämligen en av Stadiums större butiker.
– Givetvis kapitaliserar de stora kedjorna på varandra ibland men det vi framförallt ska göra är att tillsammans få folk till sportbranschen. Vi har en schysst granne här som har en lite mindre butik men som också är väldigt fin och det gör att vi tillsammans skapar en sportposition som inte funnits tidigare på Drottninggatan. Det är jättebra. Alla kunder som kommer hit kommer inte att handla här och alla kunder som går dit kommer inte att handla där men sannolikheten att kunden handlar i en sportbutik kommer att öka. Jag tror faktiskt att vi kommer att hjälpa dem till lite bättre omsättning, säger Fredrik, skrattar och pekar nerför rulltrapporna ut mot gatan:
– Här ute passerar 75000 människor varje dag. Gör man bara rätt intryck så kan det här bli bra!
I Sportfack #4-2011 kan du läsa en längre artikel om Intersports Megastore.
Klicka på bilden nedan för att se fler bilder från Intersports nya butik.
