Amerikanska varumärket Chrome tar sats mot den svenska marknaden. Med tydliga influenser från urban cykling ska produkterna vinna sin plats på butikernas hyllor.
I Sverige är Chrome ett relativt okänt märke för den breda cykelmassan. Men i hemlandet USA är förhållandet det omvända. San Fransisco-företagets väskor, skor och kläder är välkända i cykelkretsar och på 16 år har Chrome gått från ett litet källarföretag till en etablerad nischaktör.

I första hand är det Chromes cykelbudsväskor som banat väg för tillväxten. Tillverkade i slitstark Cordura och med ett klassiskt bilbältesspänne som främsta kännetecken har de blivit populära i cykelkretsar. Framgångarna med väskorna har följts upp med lansering av skor och konfektion med tydliga influenser från urban cykling och cykelbudskulturen.
– Det finns en streetinspiration i produkterna som är ganska unik i branschen. De har aldrig gått in för ren landsvägcykling utan det är mer cykelbudskillarna och deras kultur som legat till grund för produkterna. Men även om det är streetmode i produkterna så har alla ordentlig funktion. Man kan säga att vi siktar på en typisk Naturkompaniet-kund som gärna spenderar lite mer pengar på bra prylar, en kund som har en Haglöfs-ryggsäck i fjällen och en Chrome-väska i stan, säger Magnus Sabelsköld som distribuerar Chrome genom Nordic Business Group.
Historien bakom Chrome liknar många andra företags. Några hängivna individer upplevde att det inte fanns produkter som mötte deras behov och bestämde sig för att göra något åt saken. I en källare i Boulder, Colorado, USA, började de tillverka väskor av slitstarka material och med axelremmar av återvunna bilbälten. I takt med att efterfrågan ökade växte drömmarna och efter några år beslutade sig grundarna för att flytta företaget till San Fransisco, en central punkt i den amerikanska cykelkulturen.
För sex år sedan kom Martin Keen (grundaren till skomärket Keen) in som ägare och med honom större finansiella muskler. Utbudet växte med skor och kläder och vid sidan av det lanserades ett skatesegment och ett lifestyelsegment. Även den internationella närvaron har ökat och idag finns distribution i både Europa och i Asien även om varumärket fortfarande har USA som huvudmarknad.

Magnus har själv en bakgrund som passionerad landsvägscyklist och kom i kontakt med Chrome när han letade efter cykelprodukter att använda när han cyklade kortare sträckor inne i stan. Han fastnade för Chromes cykelsko Kursk Pro med infälld SPD-clip i sulan och blev så intresserad av varumärket att han tog kontakt med huvudkontoret i USA. Den inledande kontakten följdes av fler och strax efter jul öppnade Nordic Business Group upp ett showroom på Östermalm i Stockholm.
Distributionsrätten gäller hela Norden men i ett första skede är det de större städerna i Sverige som ska bearbetas. Magnus har goda förhoppningar om att få in varumärket på hyllorna i de svenska butikerna. För att få ordentligt fäste på den svenska marknaden finns det redan nu planer på att delta på nästa års Swesport-mässa. Fram till dess är det butiksbesök som gäller.
– Vi ska ut och besöka handlarna. Det är otroligt viktigt att bygga upp den relationen. Vi kommer även att vara med på mindre event och urbana cykel-race för att bygga kännedomen hos konsumenterna. Jag tror att potentialen är jättestor eftersom vi rör oss i ett segment som inte riktigt finns i butikerna idag men som många har sökt. Många av de större aktörerna kommer säkert att följa efter för den urbana cyklingen blir bara större och större och då måste man anpassa kollektionerna och gå mot mer lifestyleinspirerade produkter, säger Magnus.