Granitbiten städar i sin varumärkesportfölj. Nu blir tyska Edelrid deras nya, kompletta klättervarumärke.
Klättervarumärket Edelrid byter distributör när Bios lämnar över till Granitbiten. När Sportfack ringer upp Granitbitens vd Thomas Breding är han laddad för att gå igång med det nya varumärket.
– Det är ett väldigt spännande läge på klättermarknaden i Sverige just nu. Det är en stabil marknad med vettig prissättning utan priskrig.
Edelrid är ett anrikt varumärke som grundades i Tyskland för 150 år sedan. Dessutom är man en komplett leverantör vilket var det som fick Granitbiten att nappa på förslaget om att sköta distributionen.
– Edelrid är unikt på det sättet att de har allt; skor, skyddsutrustning, rep, konfektion och tillbehör. Ofta inom klättring har leverantörerna kanske en eller två segment. Dessutom är det ett varumärke som konkurrerar med både kvalitet och pris. Extra kul är också att märket gått från att vara old school till att förnya sig designmässigt, säger Thomas som ser trender inom svensk klättring.
– Vad vi upplever nu är dels att juniorsidan ökar. Klättergymmen i Stockholm har köer och föräldrar får skriva upp sina barn ett år i förväg när de ska börja klättra. Det ger givetvis en klättertrend i framtiden.
– Sedan ser vi också att fler och fler hellre köper ett årskort på ett klättergym och klättrar och styrketränar där istället för att köpa ett gymkort på Sats, säger Thomas och poängterar att på allt fler ställen där det går att klättra inomhus, finns det numera bra gym med fria vikter, kettle bells och annan funktionell träningsutrustning.
I och med Edelrids utbud passar Granitbiten på att sortera om i sin varumärkesportfölj. Ett par varumärken kommer att lämna men klart är att Granitbiten fortsätter arbeta med Madrocks klätterskor.
Thomas Breding tycker att det är extra kul att Edelridsaffären är i hamn för bolaget.
– Granitbitens ursprung ligger i klättringen. Det var där allt började en gång.
mattias björklund
