Adidas köper Ashworth

Det har spekulerats i att de oroliga börstiderna kan leda till uppköp och fusioner inom många branscher. Nu är det första fallet inom sportbranschen ett faktum i och med att Adidas köper golfkonfektionsföretaget Ashworth.

I oktober förra året låg Ashworth aktiekurs på runt sex dollar, sedan rasade den till strax under tre dollar på bara några veckor och har sedan dess pendlat mellan 2,5 och 4,0 dollar. När börserna rasade i början av oktober hängde Ashworth med i raset och landade på runt 1,7 dollar. Då passade Adidas på att lägga ett bud på 1,9 dollar per aktie, ett bud som styrelsen och huvudägaren The Knightspoint Partners nu accepterat.

Affären innebär att Adidas betalar runt 525 miljoner kronor för Ashworth, en summa som inkluderar övertagandet av skulder på cirka 340 miljoner kronor.

Ashworth kommer nu att hamna i Adidas golffamilj som även består av Adidas skor och konfektion samt Taylormade klubbor och bollar. Tillsammans bildar dessa tre varumärken en av de största globala golfaktörerna.

Ashworth är framförallt stora i USA, en marknad där Adidas inte slagit igenom som golfklädesmärke. I Europa är märket ganska litet och Adidas ser två stora fördelar med förvärvet. Dels kommer Adidas åt Ashworth hela återförsäljarnät i USA och dels kan de få märket att växa i Europa genom sitt egna nätverk.

– Ashworth är ett väletablerat, autentiskt golfkonfektionsmärke med stolta rötter och de blir ett utmärkt komplement till Taylormade Adidas Golf, säger Adidas vd Herbert Hainer i ett pressmeddelande. Det här förvärvet är ett bevis på vår strävan till fortsatt tillväxt inom golfsegmentet.

Adidas köper Ashworth Adidas köper Ashworth