Sporting Goods Intelligences årliga statistik över den globala sportskoförsäljningen visar att Nike fortfarande är överlägset störst. Koncernen Nike är dubbelt så stor som tvåan Adidas Group.
Nike som varumärke hade ett halvdant år och ökade sin skoförsäljning med blygsamma 1,8 procent till 72,5 miljarder kronor. Den siffran ska i och för sig jämföras med sportskosegmentet som helhet som i princip stod stilla under krisens år 2009. Jämfört med tidigare år är det dock ett svagt år.
Nike räddas istället av Converse som de äger sedan flera år tillbaka och Umbro som de köpte 2008. Converse ökade sin globala försäljning med 26 procent.under 2009 och med tanke på den låga tillverkningskostnaden för Converse All Star så måste Converse vara rena kassakon för Nike. Umbro ökade med 10,3 procent medan Nike Golf backade 7,5 procent.
Adidas Group hade totalt sett ett sämre år än Nike med en tillbakagång på 8,3 procent. Totalt omsatte Adidas Group 44,6 miljarder kronor på sin skoförsäljning vilket ger dem en global andel på 18,9 procent att jämföras med Nikes andel på 38,1 procent.
Varumärket Adidas omsatte 39 miljarder kronor vilket var en ökning med 6,4 procent. Det som istället drog ned koncernens omsättning var golfskorna som backade med 3,3 procent och Reebok som fortsatte att tappa i försäljning, under 2009 med 12,4 procent. Enligt Adidas vd Herbert Hainer tappar Reebok försäljning inom basket och classic men ökar inom fitness, löpning och framförallt med sina Easytoneskor.
Bakom de två jättarna hände det en hel del saker. Den stora var att Asics passerade Puma och nu är världens tredje största sportskomärke. Asics omsättning ökade med 10,5 procent till 13,5 miljarder kronor medan Puma backade med 12 procent till 13,2.
Övrigt att notera är de kinesiska sportskomärkenas frammarsch ledda av Li Ning och Anta. Trots att de nästan bara finns på hemmamarknaden klättrar de hela tiden på den här listan.
Av: Martin Willners