Tretorn ska satsa på regn och outdoor

Tretorn är inne i en strategifas där företaget ska mejsla fram vad som ska vara märkets huvudinriktning. Tretorn Swedens nye vd Ulf Gustafsson har funderat och kommit fram till att Tretorn har flera ben att stå på men att de viktigaste är outdoor och regn.


Tretorn ska satsa på regn och outdoor

Tretorn är ett ganska spretigt varumärke på gott och ont. Kollektionen omfattar så skilda produkter som gummistövlar, tennisbollar, sneakers och ridstövlar. Produkter som inte har så mycket med varandra att göra men trots det har Tretorn ett gediget gott rykte inom alla segmenten. Då gör det ingenting om varumärket spretar, det kan till och med vara en fördel att ha flera ben att stå på.

– Helt klart blir vi mindre sårbara med så olika produkter som dessutom säljs i helt olika kanaler, säger Tretorn Swedens nye vd Ulf Gustafsson. Vi kommer också att fortsätta att jobba med alla dessa segment men vi måste fokusera på några områden där vi har större potential att växa rejält.

Enligt Tretorns internationella chef Ulf Kinneson, som även är vd för Puma Nordic, är de två huvudvägarna som Tretorn ska vandra outdoor och tennis. Inom outdoor finns dessutom två områden som ska få extra fokus – regn och familj.

– Vi ska bli bäst i världen på stövlar, säger Ulf Kinneson. Vi har redan en historia av att vara bra på vattentätt och det ska vi utnyttja när vi ska utveckla stövlarna till modernt användande.

Stövelanvändandet har utvecklats från nästan allt utomhusarbete till jakt och nu är det mycket trädgårdsjobb och svampplockkning. Det har blivit lättare användning och då förändras också kraven mot bättre passform, lägre vikt och ett modernt utseendet. Kravet på vattentäthet finns dock alltid där.

Stöveln passar också väl in i strategin att bli ett varumärke för barnfamiljen. Alla har användning för stövlar och med ett rykte om att vara bra på vattentäthet går det lättare att lansera regnkläder och kläder för ett aktivt uteliv.

– Tretorn ska bli ett familjemärke inom modern outdoor, säger Ulf Gustafsson. Våra undersökningar visar att Tretorns varumärke är trovärdigt, men många undrar vart det tog vägen och nästan alla är positiva till varumärket.

Tennissatsningen ska komma i fas två och där finns funderingar på att utnyttja Pumas kompetens inom skor och funktionskläder. Kanske blir Tretorn mer än bara bollarna men det beslutet är inte fattat än.

Internationellt är Tretorn väl spritt inom tennis men inom outdoor är det framförallt i Skandinavien och Tyskland som märket är etablerat. Det finns alltså stor potential för tillväxt.

USA är en egen historia där Tretorn faktiskt är känt som ett genuint sneakermärke. Amerikanerna älskar allt som är gammalt och Tretorn ses som ett sneakermärke från 70-talet.

– Tretorn är som en oslipad diamant, säger Ulf Kinneson. Nu ska vi gasa ordentligt och det är extra kul att vi får ratta märket ifrån Sverige. Vi ska också utnyttja det svenska eftersom svenska varumärken har ett väldigt gott rykte utomlands.