Fenix Outdoor har köpt den finska friluftskedjan Partioaitta som har elva butiker i Finland. Köpet är ett led i Fenix Outdoors plan att ha egna butiker på fler marknader för att stärka sina egna varumärken.
Fenix Outdoors verksamhet i Sverige med både egna varumärken och den egna kedjan Naturkompaniet har varit väldigt lyckad. Så lyckad att de sett den kombinationen som ett sätt att bli starkare på andra marknader och nu har de alltså köpt den finska friluftskedjan Partioaitta. Partioaitta grundades redan 1928 av den finländska scoutrörelsen som har ägt kedjan ända fram till nu. Sortimentet är renodlat outdoor och passar därför direkt i Fenix struktur. Partioaittakedjan består av elva butiker som tillsammans omsatte 165 miljoner kronor vilket kan jämföras med Naturkompaniets omsättning på 449 miljoner kronor på 28 svenska butiker. Butikerna är alltså snarlika i storlek.
– Fenix har under en längre tid haft intresse att expandera sin retailverksamhet till marknader där en egen närvaro skulle kunna stärka koncernens närvaro, säger Martin Nordin som är vd i Fenix Outdoor. Att få möjlighet att förvärva en etablerad verksamhet med sina rötter i scoutrörelsen är ett mycket bra tillfälle i processen att utveckla vår retailverksamhet vidare på andra marknader än den svenska.