J Lindeberg storsatsar på alpint

J Lindeberg gör en storsatsning på sin alpina kollektion och går in som klädsponsor för VM i Vail 2015.

När Stefan Engström, grundare av Peak Performance, klev in som vd för J Lindeberg plockade han hem designern Fredrik Dahl från USA och lanserade en helt ny skidkollektion i premiumsegmentet. Det var tre år sedan och nu är det dags för steg två i alpinsatsningen.

– Vi går in som en av sponsorerna för alpina VM i Vail och Beaver Creek 2015, säger Stefan Engström. Jag var med när Peak Performance gjorde samma sak och vet vad det betyder för ett varumärke att synas i de sammanhangen. Vi kommer att tas på större allvar och butiker runt om i världen förstår att vi är en seriös aktör. Dessutom är skidåkning en av få sporter där sport och mode går hand i hand och det passar oss utmärkt.

Modebiten är fortfarande den klart största för J Lindeberg, men deras två sportkollektioner – golf och alpint – är de som växer snabbast. Det är heller ingen tillfällighet att det är just golf och skidåkning som J Lindeberg jobbar med inom sport.

– Vi vill visa att sport och mode passar bra ihop och de två sporter som har mest mode i sig är golf och skidåkning, säger designern Fredrik Dahl. Vi funderar på att börja med cykel också men det får i så fall vänta några år.

J Lindeberg storsatsar på alpint
Fredrik Dahl

Försäljningen av skidkollektionen har gått över förväntan enligt Fredrik och Stefan. Till den kommande vintern ökade förbeställningarna med 70 procent och det var med de siffrorna i ryggen som de i maj bestämde sig för att göra en ännu större satsning på alpint.

– Vi kommer att göra en större kollektion men vara kvar i samma nisch av absoluta premiumplagg, säger Fredrik. I början var vi en krydda för butikerna men nu när vi har visat vad vi kan är det fler butiker som vill jobba med oss.

Satsningen på VM i Vail hänger också ihop med en satsning på den amerikanska marknaden. J Lindeberg har idag ett eget säljbolag i USA och även om deras skidplagg bara säljs i fem butiker så är det de fem viktigaste för märket.

– Vi har en väldigt selektiv distribution men trots att de här butikerna kan ställa tuffa krav på sina leverantörer har vi inte behövt tjata oss in någonstans, säger Fredrik.

På samma sätt har de jobbat med sin golfkollektion – först de bästa shopparna och sedan gå bredare. Idag säljs deras golfplagg i 275 butiker i USA.

Närmast ska J Lindeberg ställa ut på Bread and Butter i Berlin och därefter på New Yorks modevecka. I januari är de med på golfmässan i Orlando och då presenterar de sin första egna golfsko.

– Vi har tidigare gjort en golfsko ihop med Puma, men nu har vi tagit fram en mer dressad sko alldeles själva, berättar Stefan. Vi gör också en större satsning på tekniska golfplagg där vi hämtar lösningar från våra skidplagg.