Augusti är inte bara sommarens sista månad utan även månaden för årets andra Boutique Fräsh. Precis som i februari samlade mässan det mesta och bästa från Streetwear-Sverige.

Runt 400 besökare sökte sig till Münchenbryggeriet under streetmodemässans två dagar för att kolla runt bland över 120 varumärken från drygt 40 utställare. Mässarrangör Jonas Wiehager var nöjd med både uppslutningen och varumärkesutbudet.
– Det har känts bra. Analog och Gravis var tillbaka och det är bra, det är stora och bra märken. Sen hade vi Makia-bussen på plats och de har alltid skön attityd, säger Jonas till Sportfack.
Årets mässa var den nionde i ordningen. Om sviterna från lågkonjunkturen var märkbara i fjol var branschen tillbaka på banan igen i år enligt Jonas.
– Det känns som att branschen är välmående. Det är många nya butiker och märken här och överlag känns det som att det görs mycket business. Det är precis det vi vill ha, fokus på inköp, och det bara ökar och ökar. Boutique Fräsh ska vara en samlingspunkt för hela branschen, säger Jonas.
Det var dock märkbart att Boutique Fräsh inte lockat särskilt många besökare från de stora kedjorna och de vanliga sportbutikerna. Jonas menar att alla sporthandlare som säljer brädor och streetskor borde ta chansen att se ett stort utbud samlat på ett enda ställe.
– Det förvånar mig, jag tycker att de borde komma hit för att uppdatera sig om vad som händer och vilka märken som går bra och vad folk köper in. Vi har haft folk från Intersport här genom åren men jag tycker att fler borde komma, säger Jonas.
Johan Ullbro på Colour var dock mer än nöjd med mässan. Responsen på Colours första sommarkollektion var över förväntan.
– Det har varit otroligt bra respons, säger Johan till Sportfack. Vi har kvar vårt koncept från vintern med bra prislägen, hög modegrad och mycket detaljer. Många butiker har saknat det på sommaren. Vi börjar med en ganska liten men välkomponerad kollektion.

Även Mats Jacobzon på Veåtta Sweden som distribuerar varumärket Old Guys Rule var väldigt nöjd med mässan. Försäljningen av Old Guys Rules kepsar, T-shirtar och hoodar har gått som tåget sedan lanseringen i Sverige för några månader sedan. Efterfrågan märktes under Boutique Fräsh.
– Det har gått jättebra och flera av våra nyckelkonton har sagt att de tidigare inte varit med om ett varumärke som kommit från ingenstans och sålt så mycket. Nu jobbar vi på att ta fram produkter som är anpassade direkt för den nordiska marknaden; vi ska jobba med det här i många år, säger Mats Jacobzon.