Sportakademin Vinter är inne på sitt sjätte år och har blivit en fantastisk succé. I år har drygt 1 000 butikssäljare utbildats på årets produkter för alpint, längd och snowboard.
När jag går runt bland montrarna på årets Sportakademin Vinter är det en sak som tydligt har förändrats mot tidigare år. Tidigare år har alltid de alpina montrarna stått i centrum för intresset men i år var fick de utan tvekan konkurrens av längdmontrarna. Det var tydligt att det längdintresse som har kommit av två bra vintrar och en allmän hälsotrend gjort att butikssäljarna nu bryr sig om längd på ett helt annat sätt än tidigare.
– Det är helt klart ett ökat längdintresse, säger Per Englund på Madshus. Vi skeppar redan nu i början av oktober 1–2 ton produkter om dagen och därför är det helt perfekt att kunna träffa så många butiker under två veckor och lära dem hur de ska sälja rätt skidor.


I andra delen av mässhallen hittar jag Rasmus Een på Burton Snowboards och han är lika positiv över Sportakademin.
– Det är bara runt hälften av de som kommer till Sportakademin som själva har åkt snowboard och därför är det otroligt viktigt att få en chans att lära dem hur de ska hitta rätt utrustning till kunderna, säger Rasmus. I år kör vi mer grundläggande information för att alla ska förstå det viktigaste. Det är också kul att höra att många tror att snowboard är på väg tillbaka igen.
För leverantörerna är den stora vinsten med Sportakademin att de når väldigt många butikssäljare under ett par veckor precis innan försäljningen drar igång. För butikssäljarna är det en intensiv dag med massor av information från de leverantörer de jobbar med.
– Det har varit en jättebra dag, säger Juan Gonzales på NK Sport & Fritid. Det är bra att det är så grundläggande kunskap så att alla lär sig något. De som redan vet mycket kan gå in på detaljer.
– Jag gillar att leverantörerna har med sig hela sitt sortiment så att vi kan se mer än det som vi har i butiken, säger Tobias Bergström också han från NK. Då vet vi vad som finns om en kund inte hittar något passande i vårt ordinarie sortiment.


Martin Schollin jobbar normalt sett på Stadium i Barkarby men i höst har han åkt med på hela Sportakademin för att ta hand om Stadiums alla deltagare.
– Jag samlar allt Stadiumfolk på morgonen, går igenom med dem vilka leverantörer de ska besöka och delar sedan upp dem efter hur stort deras sortiment är i butiken, säger Martin. De som har störst sortiment ska hinna med 15 leverantörer på en dag så det är intensivt och mycket lärorikt. Vi kanske inte får lika mycket tid med dem här som när de kommer till vår butik, men nu kan vi se till att rätt personal är här och det är oerhört effektivt.
Årets Sportakademi bjöd på ett tufft resschema första veckan. Rutten gick Luleå–Sundsvall–Borlänge–Norrköping–Jönköping och det var kanske ett väl pressat upplägg enligt mässgeneralen Said Baumann.
– Vi lär oss hela tiden och det blev lite väl mycket resande första veckan, säger Said. Å andra sidan slutade vi klockan 16 istället för 18 vilket gjorde att det ändå funkade. Vi har precis passerat 1 000 anmälda och då återstår Sälen och Åre i december, så det blir nog runt 1 300 säljare i år också och det tycker vi är fantastiskt.
– Det är precis sånt här vi ska göra, säger Claes Forsberg på Svenskt Sportforum. Sportakademin är bra för alla våra medlemmar, både kedjor och leverantörer. I år har kedjorna jobbat oerhört strukturerat och haft med personal på alla stopp. Det råder ingen tvekan om att vi ska fortsätta med Sportakademin nästa år.
