Intersport har lagt sin planerade ägarförändring på is. Bakom beslutet ligger det rådande konjunkturläget.
Efter 50 år som frivilligkedja fattade Intersport i fjol det historiska beslutet att ändra sin ägarstruktur. Från att vara en frivilligkedja skulle Intersport bli en integrerad kedja som ägdes av alla butikerna men där besluten fattades centralt. Enligt planerna skulle butiksägarna endast äga nio procent av ”sina” butiker.
Tanken med förändringen var att frigöra tid och resurser för butikerna. Med en central hantering av inköp och administration skulle butiksägarna i större utsträckning än tidigare kunna satsa på lokal marknadsföring och på kontakt med kunderna.
Men den planerade förändringen vid årsskiftet blev alltså inte av. I ett pressmeddelande skriver Intersport att det strategiska beslutet att pausa den planerade juridiska ägarförändringen är fattat av styrelsen mot bakgrund av det rådande konjunkturläget. Centraliseringsarbetet av bland annat administration och marknadsföring ska dock fortgå enligt plan.
– Det är ingen hemlighet att detaljhandeln har haft en tuff höst där konjunkturläget i världsekonomin naturligtvis slagit mot konsumtionen. Samtidigt har sportkedjorna haft vädrets makter emot sig här i Sverige i och med den milda vintern. Mot bakgrund av det har Intersport gjort bedömningen att vår finansiella bas för att genomföra ett juridiskt bildande av en koncern kommer att vara bättre i framtiden. Därför har vi valt att pausa arbetet att driva igenom ägarförändringen just nu. Centraliseringsarbetet fortsätter och det kommer att ge oss bättre förutsättningar att genomföra en lyckad ägarförändring i framtiden, säger Fredrik Johanson, vd Intersport, i ett pressmeddelande.