Finska Reima var en av nykomlingarna på årets Swesport. På plats fanns även företagets nya svenska organisation.
Efter att ha drivits av en agent i många år fick Reima under förra året en ny organisation i Sverige. Numera sorterar den svenska marknaden under Reimas danska dotterbolag. Chef för den svenska marknaden är Anna Linde och tillsammans med sina kollegor i Danmark, Norge och Finland kommer hon att utveckla kollektioner anpassade för den nordiska marknaden.
– Med den här organisationen kommer vi att bli mycket mer synliga och det är en av anledningarna till att vi ställer ut här. Överlag kommer vi att vara mer aktiva med marknadsföring eftersom Reima ser Sverige som en av sina huvudmarknader, säger Anna Linde.
I Sverige är Reima främst förknippat med sina tekniska overaller men kollektionen omfattar betydligt mer än så. Där finns både skor, underställ, mellanlager, vantar, mössor – med andra ord allt inom ytterkläder. Att lyfta fram kollektionens alla delar som skidsortimentet och urbandel, blir en av utmaningarna för den nya organisationen.
En annan kvarleva från förr, är distributionskanalerna. Reima har traditionellt bara jobbat med enskilda butiker men Anna menar att tiderna förändras och att Reima måse förändras med dem.
– Vi har varit stolta över att bara ha jobbat med enskilda butiker. Vi har många kunder som varit oss trogna och vi vill inte åsidosätta dem men marknaden har förändrats och mer och mer ytterplagg säljs till barn genom sporthandeln. Då måste vi naturligtvis titta på de kanalerna, säger Anna.