XXL fortsätter att växa i Sverige. Efter fysiska butiker på fem olika platser har kedjan nu även öppnat svensk näthandel.
Sedan norska XXL Sport och Vildmark öppnade sin första butik i Sverige för snart två år sedan har ytterligare fyra tillkommit. Idag har kedjan butiker i Örebro, i Bäckebol, i Sisjön, i Arninge samt i Bromma. Före sommaren öppnar en butik i Kungens kurva söder om Stockholm och i höst öppnar ytterligare tre butiker i Linköping, i Sundsvall och i Uppsala.
Förra året – som var kedjans första helår i Sverige – sålde kedjan produkter för cirka 600 miljoner kronor. XXL:s svenske vd är nöjd med utvecklingen.
– Den är väldigt god tycker jag. Vi trummar på efter den plan vi har och kommer att ha en öppningstakt på tre till fem varuhus per år. Totalt ser vi framför oss ungefär 20 till 25 varuhus i Sverige, säger Marcus Wibergh till Sportfack.
Vid sidan av de fysiska etableringarna har XXL även öppnat internetförsäljning för sina svenska kunder. Lanseringen har skett lite i det tysta för att få tid att testa hur väl sidan fungerar. Men det finns en marknadsföringsplan som sjösätts senare i vår för att på allvar nå ut till kunderna.
Steget ut på internet är naturligt. I hemlandet Norge har kedjan bedrivit nätförsäljningen i flera år och enligt Marcus Wibergh är XXL Norges största e-handelssajt för sport- och vildmarksprodukter. I Sverige växer nätförsäljningen i detaljhandeln stadigt. Under förra året ökade den med drygt 10 procent och uppgick till totalt 27,6 miljarder kronor vilket omfattar ungefär 5 procent av den totala detaljhandeln. För segmentet sport/fritid finns inga helårssiffror tillgängliga men tillväxten under fjärde kvartalet 2011 var högst för alla branscher och slutade på 32 procent.
Flera bedömare ser sportbranschen som en framtida utmanare till traditionellt starka branscher som hemelektronik och böcker/media. Med tanke på att aktörer som Stadium, Sportamore, Outnet och nu också XXL finns på nätet känns den prognosen inte alltför otrolig. Lägg därtill att även den franska jätten Decathlon planerar att lansera en e-handelslösning och att Team Sportia och Intersport knappast stillatigande bara kommer att stå bredvid och titta på, så känns prognosen ännu troligare.
– E-handeln är en kanal som blir allt viktigare för oss och kommer troligtvis att bli det största varuhuset över tiden. Med en e-handelslösning når vi de delar av landet där vi inte har fysiska butiker samtidigt som e-handeln får den effekten att folk får reda på vilka vi är redan innan vi öppnat ett fysiskt varuhus på deras hemort, säger Marcus Wibergh.
Utbudet på nätet kommer till en början att skilja sig något från det i butikerna. Enligt Marcus Wibergh mäktar kedjan inte med att upprätthålla samma stora utbud på nätet som i butikerna. Även priserna kan komma att skilja sig åt.
– När det gäller priser finns det en annan konkurrens på nätet. Vi ska möta de e-handelspriser som finns och i vissa fall kommer vi att vara billigare på nätet, säger Marcus Wibergh.