Den tyska sportjätten Adidas ska minska sitt produktutbud med en fjärdedel. Enligt företagets vd är det produktgrupper med små marginaler och volymer som kommer att strykas.
Adidas har idag ett enormt produktutbud och erbjuder sina kunder nästan 47000 olika kollektioner. Många av dem uppnår dock inte de resultat som efterfrågas av ledningen och kommer att tas bort ur sortimentet, säger vd Herbert Hainer i en intervju med tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung.
– Vi har för många produkter. Tjugo procent av våra produkter står för omkring 80 procent av vår försäljning. Vi kommer att skära ner vårt utbud med 25 procent. Nya kollektioner för en yngre publik, som Neo, kommer att tillkomma vilket innebär att vi måste minska antalet kollektioner på andra områden, säger Hainer till tidningen.
Vid sidan av nedskärningarna kommer Adidas framöver att knyta sin produktlanseringsstrategi till stora mästerskap som fotbolls-VM eller OS.
– Under det här året och under 2014, med VM i Brasilien, kommer vi att fokusera på de stora mästerskapen. Under år mellan mästerskap kommer vi att intensifiera produkt- och designinnovation och stödja de lanseringarna ordentligt med marknadsföring, säger Hainer.