Det klassiska sportmärket Diadora gör en satsning på Sverige med ett eget bolag. Fokus ligger på fotboll, tennis, löpning och streetskor.
Diadora hade sin storhetstid på 70- och 80-talet då stjärnor som Björn Borg, Sebastian Coe, Marco van Basten och Aryton Senna använde märkets skor. Sedan dess har märket hamnat i skuggan av de andra stora sportskomärkena men 2009 köptes det av Geox som vill blåsa liv i Diadora igen.
För Sveriges del innebär det att de startar Diadora Sverige och ansvarig för satsningen är Peter Lenerius.
– Vi ska positionera Diadora som ett premiumvarumärke inom framförallt sportskor, säger Peter. I Sverige kommer fokus att ligga på segmenten fotboll, tennis, löpning och en modekollektion.
Diadora kommer att markndsföra sig som det enda genuina sportskomärket från Italien och alla delar i kollektionen kommer att designas i Italien. Materialval och teknik väljs alltid för att matcha den premiumnisch där Diadora nu vill ligga.
