Silva dukar upp många nyheter

Svenska sport- och outdoormärket Silva utökar sin produktportfölj. Under 2013 presenteras flera nya produktkategorier. Och ännu fler ska följa under de närmaste åren.


Silva dukar upp många nyheter

När Sportfack i juni förra året träffade Silvas då nytillträdde vd Patrik Elfwing, avslöjade han att ett kliv in i nya produktkategorier stod högt på prioriteringslistan. Ord har blivit till handling och under året bryter Silva ny mark.

– Silva har idag tre huvudkategorier: mobil belysning, navigation och wellness, men alla undersökningar visar att varumärket Silva är så starkt att det kan bära fler kategorier, säger Patrik Elfwing. Vi har tittat på vad som är naturligt för oss att lansera utan att kunden känner ”oj, ska ni dit”. Vid sidan av det har vi tittat på vad människor som har ett aktivt uteliv behöver och vad vi kan bidra med. Dessutom, och det är viktigt, oavsett vilken typ av produkt vi presenterar så ska den tillföra marknaden någonting.

De kategorierna som Silva nu ger sig in i är mat och vattentät förvaring. Dessutom stärker de upp produktuppbudet inom kategorin löpning. Inom kategorin mat, som Silva kallar Civilized Dining, presenterar företaget dels ett set med två tallrikar, två glas och två multifunktionsbestick (lanseras under våren), dels en termoslinje (lanseras i höst).

– En praktisk sak med vårt Dine Duo Kit är att man kan hantera det med enhandsfattning tack vare att glaset går att hänga på sidan av tallriken; det blir som en mingelbricka, säger Tereza Andersson, kategorichef Silva. Vi har också försökt ge produkterna en snygg design för att undvika mulle-känslan. Vi har glas istället för kåsor och tallrikar med en blankare insida och en mattare utsida så att det blir en kontrast och ser lite mer porslinsaktigt ut. Vi vill att det ska se ut som riktigt glas och porslin samtidigt som det ska kännas outdoor-aktigt.

I viss mån är företaget redan representerat i förvaringskategorin tack vare sina kartfodral för till exempel orienterare och båtfolk. Men nu utökar man stort och presenterar nya linjen Carry Dry som innehåller vattentät förvaring för telefoner, surfplattor, kameror, kartor etc.

I förvaringskategorin ingår även kollektionen Carry Dry Bags: vattentäta packpåsar tillverkade i slitstarkt men tunt Cordura-material (30 Denier). Packpåsarna kommer i storlekarna 6, 12, 24 och 36 liter.

För löpare, stavgångare eller folk som bara rör sig ute när det är mörkt lanserar Silva en reflexväst med stort fokus på passform (finns i både dam- och herrmodell) och små tekniska funktioner.

– Det här är ett första steg in i en ny kategori och på sikt planerar vi att lansera både jacka och vätskebälte för aktiva människor. Förutom detta stärker vi upp redan befintliga kategorier som mobile light och navigation där nyheterna avlöser varandra, säger Patrik som utlovar ännu fler nya kategorier inom de närmaste åren.

– Den kraft som finns i organisationen när det gäller att utveckla nya produkter har överträffat alla förväntningar. Hela företaget andas optimism.

Det blir även interna förändringar hos Silva som i år fyller 80 år. Dels flyttar lagret till Västkusten, dels flyttar den del av produktionen som varit svensk till Silvas egen fabrik i kinesiska Schenzen och dels öppnar företaget en egen e-butik för att alla konsumenter ska få tillgång till de många produkter som inte ryms på butikernas hyllor.

Dessutom lämnar företaget sina lokaler i Sollentuna. Ny adress blir Mariehäll några stenkast från Bromma flygplats i västra Stockholm.

– För sex år sedan jobbade 150 personer här, nu är vi nere i ett 40-tal vilket medfört att vi inte fyller ut lokalerna. Men framförallt handlar det om kulturskäl. Vi har suttit i Sollentuna i 40 år. Nu byter vi miljö till fantastiskt bra lokaler där alla sitter på samma plan vilket gör att kommunikationen mellan företagets olika avdelningar stärks ordentligt. Vi har sagt att vi ska bli ett mer varumärkes- och kundfokuserat företag och den processen kommer att skyndas på avsevärt när alla får enklare att kommunicera och dela samma agenda, säger Patrik.