Addnature går samman med Internetstores

Svenska e-handlaren Addnature går ihop med tyska Internetstores. Sammanslagningen ska bana väg för tyskarnas cykelförsäljning i Sverige och Addnatures expansion till övriga nordiska länder.

Första kontakten mellan bolagen togs förra sommaren på initiativ av Internetstores. Efter en inledande tvekan bestämde sig Addnatures ägare för att titta närmare på erbjudandet.

– Vi har framgångsrikt drivit det här bolaget utan externa finansiärer i alla år och frågade oss varför vi nu helt plötsligt skulle ändra på det, säger Mathias Hedström, vd på Addnature AB. Men det som gjorde att vi ändå ville prata vidare var att cykelhandeln på nätet i Sverige är väldigt outvecklad. Vi kände att det fanns en jättepotential i att ta fram en lokalt anpassad sida med cykelprodukter.

Internetstores är en renodlad näthandlare som säljer framförallt cykelprodukter men även outdoorprodukter på den europeiska marknaden. Bolaget omsätter 600 miljoner kronor vilket gör företaget till ungefär tre gånger så stort som Addnature som förra året omsatte 180 miljoner kronor och redovisade ett resultat på cirka 6 miljoner före skatt.

Rent formellt går sammanslagningen till så att Internetstores förvärvar samtliga aktier i Addnature AB till ett värde av 230 miljoner kronor. De tre grundarna och huvudägarna i Addnature återinvesterar därefter den största delen av sitt innehav i det gemensamma bolaget. Svenska riskkapitalbolaget EQT, som redan är en minoritetsägare i Internetstores, ökar sin investering i det nya bolaget.

Den cykelsatsning som nu ska genomföras kommer dock inte att ske på Addnature.com. Istället öppnas en helt ny e-butik. Addnature.com kommer att rulla vidare som vanligt.

Mathias Hedström ser cykelsatsningen som en naturlig fortsättning på nuvarande produktutbud.

– Många av våra outdoorkunder är även cyklister och vi har redan idag en liten avdelning med cykeltillbehör som säljer jättebra. Dessutom växer trenden med kombinerad cykling och trailrunning precis som triathlontrenden växer. Vi känner att det finns bra synergier inom det här som vi vill ta tillvara.

Även om cykelprodukterna inte kommer att säljas genom Addnature.com är planen att det med tydlighet ska framgå att sidorna hänger ihop.

– Så är tanken. Det som vi tycker att vi har gjort bra med Addnature – dvs. hög kundservice, bra villkor och väldigt stort sortiment – ska genomsyra även den här sajten. Det innebär också att produkterna inte kommer att ligga i lågprissegmentet utan snarare vara mid-end- till high-end-produkter. Ungefär som Addnature.com ser ut på outdoor vill vi att det här ska se ut på cykel.

Den andra stora förändringen som sammanslagningen kommer att medföra, är att Addnature nu tar steget utanför Sverige. Tidigare har bolaget inte velat gå utanför Sveriges gränser eftersom tillräckliga resurser inte funnits inom bolaget. Att söka extern hjälp har inte varit aktuellt.

– Planen är att vi ska in i övriga nordiska länder ganska snabbt, säger Mathias Hedström.