Martin Kössler och Jonas Hellentin har en enorm kunskap om outdoorbranschen. Tillsammans bildar de Scandinavian Sport & Outdoor Consulting.
Det är svårt att sätta en etikett på vad Martin Kössler och Jonas Hellentin är. Exportexperter säger en del om vad de gör, en nätverkshub för företag i outdoorbranschen kan också vara en passande beskrivning. På ren svenska kan vi säga att de är spindlar i det nordiska outdoornätet.
Martin Kössler har under flera år jobbat åt Ispo och Scandinavian Outdoor Group. Så tajt att många, inklusive Sportfack, trott att han varit anställd av de båda organisationerna, men så är det inte. Scandinavian Sport & Outdoor Consulting, SSOC, är en fristående konsultbyrå och sedan ett par år jobbar även Jonas Hellentin där.
Innan Martin startade sitt företag jobbade han för Gore och som exportchef för Haglöfs. Jonas å sin sida var först på Sportfack och gick sedan vidare till Fjällräven och Lundhags. Tillsammans har de råkoll på allt som händer inom outdoorbranschen och det är själva affärsidén.
– Vi har en passion för att få företag att hjälpa varandra, säger Martin Kössler. Vi har startat projekt som Scandinavian Village och Nordic XV Village där vi fått företag inom samma nisch att samverka på Ispo för att få ett större genomslag. 2008 drog vi igång en exportutbildning ihop med Mitthögskolan och sedan dess har två vinnare av utmärkelsen Export Hermes kommit från den utbildningen.
– Vi har ett helikopterperspektiv på branschen och har träffat på många sorters problem som vi kan hjälpa andra med när de hamnar i samma situation, säger Jonas Hellentin.
SSOC har precis flyttat till nya lokaler i Göteborg och har fullt upp med att förbereda det stora evenemanget European Outdoor Summit som de fått uppdraget att arrangera. Med två så kompetenta personer måste jag bara fråga hur de tror att sportbranschen ser ut om 5–10 år.
– Det kommer helt klart att bli en ökad globalisering, säger Martin utan en sekunds betänketid. Leverantörerna och mässorna blir globala och kedjorna kommer att jobba över nationsgränserna med internationella ägare. Plus att hela e-handeln är global.Det kommer att bli stora förändringar.
– En annan sak är att branschglidningen kommer att öka, säger Jonas. Dels med att fler kanaler säljer sportutrustning och dels att gränserna mellan e-handel och fysiska butiker kommer att suddas ut.