Hörnet Hamngatan/Regeringsgatan i Stockholm city. Där har ni läget för XXL:s 15:e butik i Sverige.
De elva butiker som norska sportkedjan XXL hittills öppnat i Sverige ligger samtliga i externlägen. Men nästa vår är det dags för kedjans första cityetablering. Butiken kommer att ligga i Swedbanks gamla banklokaler på Hamngatan mittemot NK i centrala Stockholm. Kedjan har letat efter ett cityläge i några år och när chansen dök upp tog man den.
– Med det flöde av människor som finns här är det här givetvis en fantastisk möjlighet för oss. Samtidigt ger det oss en chans att sätta vårt varumärke på Nordens hetaste yta, säger Marcus Wibergh, svensk vd för XXL, som inte utesluter cityetableringar i Malmö och Göteborg
Butiken kommer att ha en försäljningsyta på 3300 kvadratmeter fördelade på två plan. Sortimentet kommer precis som vanligt i XXL:s butiker bestå av produkter för sport, jakt och friluftsliv. Däremot kan konceptet i flaggskeppsbutiken, som kedjan kallar den, komma att skilja sig något från de andra butikernas.
– Vi utvärderar ständigt vårt koncept och när vi nu ska ligga på den hetaste handelsytan i Norden så kommer vi att se över det så att vi får den succé vi vill ha. Med de här lokalerna får vi hela kvarteret kan man säga, från Sverigehuset bort till Regeringsgatan. I hörnet Hamngatan/Regeringsgatan finns en liten glasbur på 80 kvadratmeter som håller ihop hela vår etablering. Den ska vi använda för aktiviteter och utställningar, säger Marcus Wibergh.
Sedan XXL öppnade sin första butik i Sverige för tre år sedan så har kedjan öppnat ytterligare tio butiker, den senaste igår i Västerås. Alla butiker har en yta kring 3500-4000 kvadratmeter. Det är med andra ord ingen underdrift att säga att kedjan expanderat väldigt kraftigt på den svenska marknaden sedan starten. En central fråga är hur kedjan har råd.
– Vi tjänar pengar, säger Marcus Wibergh. Alla pengar som vi tjänar använder vi till att bygga nya varuhus. Ingen aktieutdelning till ägarna utan allt går tillbaka till verksamheten för att vi ska kunna fortsätta den här fantastiska resan med att bygga fler varuhus, anställa fler människor och utmana marknaden.
Ifjol omsatte XXL i Sverige 1 miljard kronor vilket var en tillväxt med knappt 70 procent. Rörelseresultatet skrevs till 16 miljoner kronor.
– Det är det ingen som har lyckats med i detaljhandeln tidigare och jag ställer mig frågande till att någon kommer att göra det igen, säger Marcus Wibergh.
Enligt honom är det framförallt tre faktorer som ligger bakom resultaten.
– Dels har vi haft en extrem tillväxttakt, dels är vi volymberoende och har klarat av att hålla volymen men det som är klart avgörande är att vi har en extrem kostnadsmedvetenhet. Vi har en kostnadskostym som är någonstans mellan 10 och 15 procent lägre än våra konkurrenters. Det är en väldigt stark framgångsfaktor.
XXL omfattar idag 31 butiker i Norge och Sverige samt e-handel i båda länderna. Förra året hade kedjan en total omsättning om 3,6 miljarder kronor. Under de kommande månaderna kommer kedjan att öppna ytterligare fyra butiker i Sverige, däribland butiken i centrala Stockholm. Nästa vår öppnar kedjan sin första butik i Finland.