Barfotalöparnas paradis
Born to Run är både namnet på en klassisk löparbok och namnet på en löparbutik i Seattle, USA. Båda har siktat in sig på den senaste löpartrenden – barfotalöpning. Foto Dylan Holmes
Born to Run är både namnet på en klassisk löparbok och namnet på en löparbutik i Seattle, USA. Båda har siktat in sig på den senaste löpartrenden – barfotalöpning. Foto Dylan Holmes
Den svenska löparvågen håller i sig. Allt fler anmäler sig till landers löparlopp och var femte vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan.
Barfotatrenden fortsätter att ta mark inom trail-running. Nästa år kommer löparna att vara mer jordnära än någonsin tidigare.
Wolverine växer rejält när de köper skomärkena Saucony, Sperry Top-Sider och Keds.
Ett av de populäraste motionsloppen i Sverige, Midnattsloppet fortsätter samarbeta med Stadium och Nike. Loppet som arrangerats sedan början av 1980-talet har vuxit och ordnas idag i tre städer, Stockholm, Göteborg och Helsingfors.
När de flesta skomärken tar fram skor med barfotakänsla gör Hoka One One precis tvärtom. Deras skor har en extremt tjock sula som ska ge ett rullande löpsteg.
Varje år genomför Löplabbet undersökningen Löparbarometern och i år visar den att var femte svensk över 18 år löptränar minst en gång i veckan.
Stockholm är på väg att få ytterligare en konceptbutik. Under våren öppnar Asics en flaggskeppsbutik i två plan i centrala Stockholm.
Tecnicas nya löparsko Diablo Max vann Novel Award på engelska Outdoor Show i höstas.