Så förändrades svenskarnas friluftsvanor under corona
Outdoorföretaget Lundhags har låtit Sifo intervjua tusen personer om deras friluftsvanor under coronaåret 2020. Vi har tagit del av resultatet.
Outdoorföretaget Lundhags har låtit Sifo intervjua tusen personer om deras friluftsvanor under coronaåret 2020. Vi har tagit del av resultatet.
Produktföretaget Thule har tagit beslut om nya långsiktiga mål med sikte på 2030. Målen handlar både om ekonomisk tillväxt och långtgående miljöambitioner. Enligt Thule kan målen gå hand i hand.
Sverige var en gång bäst i klassen på textil. Nu är det inte mycket kvar av kunskap och egen produktion. Woolpower gör tvärtom och bygger ut med ny fabrik i Östersund.
Enligt en nyligen genomförd enkätundersökning som Sveriges Radio låtit göra blir det svemester även i år för de flesta svenska konsumenter.
Den planerade outdoormässan i München som egentligen skulle ha ägt rum i sommar blir senarelagd och kommer att ha ett delvis annat fokus. Men det kan bli den första fysiska branschträffen på 1,5 år.
Efter att ha drivit butik i Stockholm på två olika adresser från 2008 tog Helly-Hansen ner skylten 2014. I sommar återkommer det norska varumärket till Sveriges huvudstad. Och bolaget vill öppna fler butiker i Sverige.
Som ny Senior Account Manager på Ecco ska Björn Stenvall ta varumärket in i outdoornischen, i både Norge och Sverige.
Ökad närvaro i naturen, men också mindre glädje och blödande ekonomi, framförallt på klubbnivå. Den tudelade bilden är tydlig i tre aktuella rapporter från forskningscentrat Mistra.
Svenska Fjällräven ansluter sig till raden av varumärken som gör nya plagg av spillmaterial. De har tidigare använt restull från köttindustrin till foder, men nu kör man lapptäckedesign med spillbitar av G1000-väv från den egna produktionen till kollektionen Samlaren.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.