Tre jättar lyfter, en har det motigt
Tre globala jättar i sportbranschen går det bra för, en har det lite tuffare. Här kommer ytterligare fyra ekonomiska rapporter, den här gången från Åuma Amer Sports, Under Armour och The North Face.
Tre globala jättar i sportbranschen går det bra för, en har det lite tuffare. Här kommer ytterligare fyra ekonomiska rapporter, den här gången från Åuma Amer Sports, Under Armour och The North Face.
Mammut Sports AG har de senaste 18 åren letts av Rolf Schmid. Under samma period har företaget ökat sin omsättning från 180 miljoner kronor till 1,8 miljarder per år. Sportfack fick som enda svenska tidning möjlighet att ställa en av outdoorbranschens legendarer mot (bergs)väggen.
Det Årebaserade företaget Klättermusen får nya ägare. Det är riskkapitalbolaget Scope som går in i företaget och köper en majoritetsandel av bolagets aktier.
Black Diamond Inc. är på frammarsch. Genom strategin att frigöra resurser för kreativitet ska gruppens varumärken bli globala storspelare.
Nu ägs varumärket Galon av specialisterna på regnkläder, Didriksons. Efter att patentet på Galon gått ut passade företaget på att köpa det klassiska, registrerade varumärket.
Norrlandsgatan Functional Winter Week kommer tillbaka i november. Nu med ett tydligare upplägg för både butiker och konsumenter.
Thule utökar sin satsning på outdoor och cykling. Under de närmaste åren ska företaget presentera flera nya transportlösningar för aktiva människor.
Fullsatt, god mat, glada ansikten och – glassmaskin. Inköpsdagar Outdoor, som alltid är en het kandidat till kategorin Sveriges mysigaste sportmässa, avslutades under tisdagen efter tre intensiva dagar. Men frågan alla ställde sig var: Varför finns det ingen hoppborg vid Edsviken?
Martin Kössler och Jonas Hellentin har en enorm kunskap om outdoorbranschen. Tillsammans bildar de Scandinavian Sport & Outdoor Consulting.
Två dagars mässa gav svaren. Här är de starkaste trenderna från outdoormässan i tyska Friedrichshafen.